Samstag, 12. November 2011

پيشينه پرورش اندام در افغانستان

گرفته شده از وبلاک ورزندگی

پرورش اندام که روز تا روز به تعداد علاقه مندانش در کشور افزوده مي شود، در سال 1338 هجري خورشيدی به همت يک نفر امريکايی و گروهی از جوانان فداکاری چون استاد عبدالشکور ولی از ورزشکـاران وزنبـرداری، کپتـان بابا پيلوت، عبدالاحمد، محمد علی شناور، بريالی ناصری، روح الله و قهرمانانی که متأسفانه در تمادی سالها به چهره ها و نامهای شان گرد فراموشی نشسته است پايه گذاری گرديد که به حق مي توان گفت که پيشرفت اين ورزش در کشور مديون اين استادان و قهرمانان پيشگام کشور است. اين استادان که نامهايشان در مراحل تکاملی پرورش اندام مي آيد هر کدام به نوبه خويش در رشد، گسترش و بالنده گي پرورش اندام در کشور خدمات شايانی نموده اند که در خور سپاس و ستايش استند؛ موجوديت صدها کلپ پرورش اندام با بيشتر از هزاران ورزشکار اين رشته در مرکز و ولايت ها ره آورديست از کار و پيکار خسته گی ناپذير پيشگامان، پيشکسوتان و قهرمانان پرورش اندام در افغانستان.
اگر پايه گـذاری پـرورش اندام را به عنوان گـام نخست و بنيـادين بشماريم؛ سير تکاملی ايـن رشته را ميتـوان در شش دوره بيان نمود:
دوره اول:
در اين دوره جوانانی چون محمد منير، حيدر کاکو، سلطان شور نول، اکرم بازو، وحيد نواسه جعفر خان و عبدالله يعقوبی را ميتوان نام برد که پا به جای پای پيشگامان اين رشته گذاشتند و با ايجاد کلپها به آموزش اين رشته پرداختند.
دوره دوم:
اين دوره ارتباط مي گيرد به سالهای 1352 هجري خورشيدي. در اين دوره فدراسيون پرورش اندام با کوششهای گسترده وحيد اعتمادی و جوانانی چون کپتان بابا، شمس الله رحيم، نادر فرخ و عده يی ديگر رسما ايجاد شد و کپتان بابا به حيث نخستين رييس فدراسيون پرورش اندام انتخاب شد. نادر فرخ دومين، شمس الله رحيم سومين، عبدالقدير رسولی چـهارميـن، عبــدالـرشيد ابراهيـم زاده چـهارميـن، مـحـمـد رحيـم بره کی پنجمين، فخـر الدين شيخانی ششمين و عبـدالله يـعقوبی هفتمين رييس فدراسيون پرورش اندام افغانستان بوده اند. (استاد عبدالله يـعقوبی که از مـدت ده سال بدينسو اين سمت را دارا بود، چندی قبل نظر به تکليفی که داشت به رحمت ايزی پيوست.)
دوره سوم:
پـرورش اندام با کـوششهای گسترده و متـداوم استادانی چـون رحيـم بـره کی، هـدايت الله حبيب، حيـات الله،  عـزيـز آرزو، تـاج مـحمـد آريـا فيـضی، وحيـد غـفـوری، حبيب غـفوری، نيک مـحمد شيرزی، کبير بـهادريان، رحمت الله کارمند، عبدالجليل سلطانی، حفيظ توده يی، پرکاش سينگ، حيات مزاری، نسيم پروانی، غوث کلنگاری و عبدالرب، رونق تازه يي يافت.
دوره چهارم:
در اين دوره استادانی چون محمد قدوس، غلام گنگ، اسد بازو، خواجه سلام، خليل آرش، محمود شاه، محمد زمان، صوفی غنی و عده يی ديگر استند که کاروان پرورش اندام را پويا نگهداشتند. در همين مرحله است که کتگوری قد در مسابقات از ميان برداشته شد. (قبلا مسابقات در سه کتگوری قد، برگزار مي گرديد، اما از سال 1365 رقابتهاي پرورش اندام بدينسو به پنج کتگوری وزنی برگزار گرديد.)
دوره پنجم:
در اين دوره جوانانی چون، حفيظ الله، حميدالله، عبدالرؤوف مشهور به خوشحال، شفيع، بشير احمد، محمد اسحاق پاکزاد، صوفی نصير، امير محمد، عبدالحميد پنجشيری، ضيا الله خواجه،  محمد علی سلطانی، فرهاد شبل توانستند در زمينه گستری بهتر پرورش اندام سهم ارزنده و برازنده يي داشته باشند و پرورش اندام را زنده نگهدارند، رشد دهند و به بالنده گی برسانند.
دوره ششم:
در اين دوره ورزشکارانی چون شير محمد، فريد احمد، محمد قادر، محمد ظاهر، فضل احمد فضليار، وحيد، شاه نصير، محمد عمر زلمی، زيرک، احمد جان و نور الله عيدی و عده يي ديگر با ايجاد كلپ ها به آموزش ورزشكاران پرداختند.
نخستين مسابقات پرورش اندام با معيارهای پذيرفته شده بين المللی در سال 1375 خورشيدی در کابل ننداری در سه کتگوری قد بلند، قد متوسط و قد کوتاه برگزار شد که در کتگوری قد بلندها استاد شمس الله رحيم پايه گذار پرورش اندام در افغانستان مقام اول، استاد حبيب غفوری مقام دوم و استاد عزيز مقام سوم، در کتگوری قد متوسط استاد رحيم بره کی مقام اول، استاد حيات الله مقام دوم و استاد تاج محمد مقام سوم و در کتگوری قد کوتاه  استاد هدايت الله حبيب مقام اول، استاد وحيد الله مقام دوم و استاد صادق مقام سوم را به دست آوردند.  
فدراسيون پرورش اندام با معيارهای پذيرفته شده جهانی در سال 1382 خورشيدي عضويت فدراسيونهای آسيايی و جهانی پرورش اندام را کسب کرد و ورزشكاران برتر پرورش اندام توانستند که در نخستين رقابت بين المللی در بحرين شرکت کنند و از خود شايسته گی نشان بدهند.
سرپرستی فدراسيون پرورش اندام را بعد از وفات استاد عبدالله يعقوبی، تاج محمد آريا فيضی که از ورزشکاران سابقه دار اين رشته است تا انتخابات سراسری به عهده داشت و از چند سال و اندي بدينسو رياست فدراسيون پرورش اندام را آقاي باور هوتك به عهده دارد.
در اينجا لازم مي دانم که با دريغ و افسوس سقوط طيارة حامل تيم ملی پرورش اندام کشور را که در راس آن استاد نيک محمد شيرزی قرار داشت ياد کنم. در اين سانحه عده يی از بهترين ورزشکاران پرورش اندام که براي شرکت در مسابقاتی عازم شهر مزار شريف بودند، سقوط کرد، و بهترينهای پرورش اندام کشور ما به کام مرگ فرو رفتند که اين خود ضايعه يی است جبران ناپذير به ورزش پرورش اندام ميهن مان.
روح شان شاد و ياد شان گرامی باد!
ياددهاني: در اين نوشته بيشترينه به پرورش اندام افغانستان از هنگام پايه گذاري تا چند سال كه مصادف است به وفات استاد عبدالله يعقوبي پرداخته شده است و مشمول فعاليتها و دستآوردهاي فدراسيون پرورش اندام در چند سال پسين نيست؛ چه فعاليتهاي گسترده و دستآوردهاي اين رشته نياز به تحقيق و تتبع بيشتر دارد كه در آينده بدان مي پردازيم

دوستان گرامی نظریات تکمیلی خود را با ماشریک سازید
afghaneurosport@hotmail.de

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen